200 új munkahely Debrecenben Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Debreceni
Nemzetközi Repülőtéren épülő logisztikai központ vasúti árufuvarozási
támogatásáról és vasút-logisztikai kiszolgálásáról Dr. Kovács Imre, a
Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, CEO és Herdon István, a
Xanga Csoport elnök-vezérigazgatója. Az aláírás megteremti az eddig
csak a közúti és a légi teherfuvarozási módok kezelésére alkalmas
létesítmény harmadik logisztikai modalitásának feltételeit.
Magyarországon ezentúl Budapest mellett már Debrecenben is működik
trimodális logisztikai központ, amely közvetlenül és rövidtávon 200 új
munkahelyet teremt.
A megállapodást a felek Kósa Lajos,
Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere, Győri Gyula, a Nemzeti
Közlekedési Hatóság elnöke és Pál László, a MÁV Zrt. általános
vezérigazgató-helyettese jelenlétében írták alá.
Dr. Kovács Imre az eseményen
rámutatott, hogy a keleti gazdasági kapcsolatok újjáéledésével Debrecen
és térségének szerepe felértékelődik az európai vasúti korridorok
mentén. Az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet az emberi környezet
fokozott megóvására, ami egyet jelent a közúti teherforgalom egyre
nagyobb részének vasútra terelésével. Az ezzel összefüggő szabályozások
és az elektronikus útdíj küszöbön álló magyarországi bevezetése
együttesen jelentősen növelik azt a gazdasági potenciált, amelyet a
Debreceni Nemzetközi Repülőtéren létesülő trimodális logisztikai központ
teremt. A Rail Cargo Hungaria Zrt. számára különösen a Romániával és
Bulgáriával bonyolított egyre élénkebb vasúti árufuvarozás szempontjából
fontos, hogy a társaság érdekeltségébe tartozó Railport Arad mellett
Debrecen ezen forgalmak fordítókorongja lehet. A Rail Cargo Hungaria
Zrt. ezért az idén díjmentesen végzi az iparvágány kiszolgálását, és
éves szinten 50 ezer tonnás vasúti forgalmat prognosztizál a trimodális
logisztikai központba.
A bevezetés időszakában a piacvezető vasúti
árufuvarozási társaság üzletpolitikai kedvezményekkel, komplex
szolgáltatói csomagok kidolgozásával is támogatja a létesítmény
forgalmának felfutását. Herdon István, a Xanga Group
elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az általa irányított
tőkebefektetési és ingatlanfejlesztési cégcsoport a területen 3,5
milliárd forintos beruházással vasúti átrakó terminált, ipari
logisztikai csarnokot, egy további ipari csarnokot épít és kiépíti a
bázis út- és közműhálózatát. A MÁV Zrt.-vel együttműködve felújította az
iparvágányt is. A Xanga a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel közösen
térképezi fel a Debrecen és vonzáskörzetében jelentkező vasúti
szállítási igényeket. Az együttműködés kiterjed a közös üzletfejlesztési
és marketing stratégiára is. Herdon István végezetül közölte, hogy a
trimodális központ fejlesztését az Észak-Alföld Operatív Program (ÉAOP)
kiemelt projektje keretében valósítja meg.
Kósa Lajos Debrecen Megyei Jogú Város
polgármestere beszédében kiemelte, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtér
Magyarország Dunától keletre eső részének és a határmenti területeknek –
beleértve Kelet-Szlovákiát, Nyugat-Ukrajnát és Erdélyt – kiemelkedő
fontosságú közlekedési központjává vált. Az elmúlt 3 évben végrehajtott fejlesztések,
menetrendszerinti járatok, eszközbeszerzések, repülőtéri vasúti
logisztika kiépítése Debrecent nemzetközi viszonylatban mérve
egyértelműen a térség megkerülhetetlen logisztikai központjává tette. A
ma létrejövő stratégiai megállapodásnak és a folyamatban lévő
fejlesztéseknek köszönhetően rövidtávon 200 új munkahely a
következménye, hosszabb távon viszont ennek a többszöröse. A
kelet-magyarországi vasúti teherforgalom egyre jelentősebb része tevődik
át a jövőben a repülőtérre, mentesítve ezáltal a város szívében lévő
pályaudvar lakókörnyezetét a káros, zavaró hatásoktól.
Pál László, a MÁV Zrt.
vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy a Magyar Kormány kiemelt
figyelmet fordít a vasút fejlesztésére, az utóbbi években jelentős
rekonstrukciók történtek és történnek. A vasút reneszánszát éli
hazánkban. Ezt bizonyítja a debreceni trimodális logisztikai központ
létrehozása, valamint a Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest vonalról
leágazó, a fővárost elkerülő vasúti körgyűrű (V0) előkészítő munkáinak
megkezdése is. E fejlesztésekkel párhuzamosan nemzeti pályahálózat
működtetőként a MÁV mindent megtesz azért, hogy a lehető leggyorsabban
továbbítsa úti céljuk felé a más térségekből ide érkező, vagy a
nemzetközi repülőtérről induló áruszállító vonatokat.
|